ARIFAH, SEPTI NURUL (2022) UPAYA MENINGKATKAN CITRA DIRI MELALUI GAME EDUKASI PENGEMBANGAN KEPRIBADIAN BERBASIS MOBILE. Strata 1 thesis, Universitas Teknokrat Indonesia.
![]() |
Text (Full Skripsi)
skripsi17312039.pdf - Published Version Restricted to Registered users only Download (6MB) | Request a copy |
![]() |
Text (Abstrak)
abstrak17312039.pdf - Published Version Download (30kB) |
![]() |
Text (BAB I Pendahuluan)
b117312039.pdf - Published Version Download (147kB) |
![]() |
Text (BAB II Landasan Teori)
b217312039.pdf - Published Version Download (174kB) |
![]() |
Text (Daftar Pustaka)
daftar_pustaka17312039.pdf - Bibliography Download (91kB) |
Abstract
Personality development is learning that can control oneself, emotional intelligence, the environment in which to work or work, conditions and self-discipline, the ability to manage oneself or emotions, the ability to deal with the situation at hand. The interest and interest of students in studying personality development is still very low, this causes students to view the material as something that makes it difficult for themselves, not many students just study it but do not apply it in their daily lives. This is a problem for Personality Development teachers in attracting students' attention so that they are more interested in learning Personality Development. To solve these problems, the researchers built an interesting learning media application in the form of educational games that can improve self-image and student interest in learning mobile-based personality development. Educational game applications in learning personality development are feasible to use, this can be seen from the results of tests carried out with black-box testing which get a score of 100% for IT expert lecturers and 100% for students. Not only that, this educational game can also improve self-image and student interest in learning. Abstrak Pengembangan Kepribadian merupakan pembelajaran yang dapat mengendalikan diri sendiri, kecerdasan emosional, lingkungan tempat berkatifitas atau kerja, kondisi dan disiplin diri, kemampuan mengelola diri atau emosi, kemampuan menghadapi situasi yang dihadapi. Minat serta ketertarikan mahasiswa dalam mempelajari pengembangan kepribadian masih sangat rendah hal ini mengakibatkan pandangan mahasiswa terhadap materi tersebut sebagai hal yang menyulitkan diri mereka, tidak banyak juga mahasiswa yang hanya sekedar mempelajarinya tetapi tidak menerapkan dikehidupan sehari-hari. Hal tersebut yang menjadi permasalahan bagi pengajar Pengembangan Kepribadian dalam menarik perhatian mahasiswa supaya lebih tertarik dalam belajar Pengembangan Kepribadian. Untuk menyelesaikan permasalahan tersebut peneliti membangun aplikasi media pembelajaran yang menarik berupa game edukasi yang dapat meningkatkan citra diri serta minat belajar mahasiswa dalam pembelajaran pengembangan kepribadian berbasis mobile. Aplikasi game edukasi pada pembelajaran pengembangan kepribadian layak digunakan hal ini dapat dilihat dari hasil pengujian yang dilakukan dengan black-box testing yang mendapatkan nilai 100% untuk dosen ahli IT dan 100% untuk Mahasiswa. Tidak hanya itu game edukasi ini juga dapat meningkatkan citra diri serta minat belajar mahasiswa dalam pembelajaran.
Item Type: | Thesis (Strata 1) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Pengembangan Kepribadian, Pembelajaran, Black-Box, Game Edukasi, Citra Diri |
Subjects: | INFORMATIKA > Games Education |
Divisions: | Fakultas Teknik dan Ilmu Komputer > S1 Informatika |
Depositing User: | Asep Haikal Kurniawan S.IP., M.A |
Date Deposited: | 08 Dec 2022 07:52 |
Last Modified: | 08 Dec 2022 07:52 |
URI: | http://repository.teknokrat.ac.id/id/eprint/4119 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |